Disney lanceerde haar nieuwe streamingdienst en vroeg streetart kunstenaar Toon van Ishoven meteen om een muurschildering aan te brengen. Zo pronkt een tafereel uit de allereerste Disney+ Original ‘The Mandalorian’ hoog boven de Leopoldplaats uit. “Voor mijn schetsen heb ik zowel een pop van Baby Yoda als een kleine buste van The Mandalorian gekocht”, vertelt de artiest.

Eind vorig jaar al lanceerde The Walt Disney Company haar nieuwe streamingdienst in de Verenigde Staten, Canada en Nederland, maar sinds 15 september is Disney+ ook in ons land beschikbaar. Disney is niet alleen eigenaar van heel wat films en series, daarnaast bezitten ze ook kapitaalkrachtige merken als Pixar, Marvel, National Geographic en Star Wars. Vorig jaar betaalde het nog 63 miljard euro voor de overname van 21st Century Fox waardoor ook de populaire sitcom ‘The Simpsons’ in handen van de producent terechtkwam.

Verborgen parel

Het kersverse platform bevat meer dan 500 titels. Heel wat oude films werden vanonder het stof gehaald, maar ook de nieuwste uitgaven van Toy Story, The Lion King en Frozen vallen op het kanaal te bewonderen. Er is een extra budget vrijgemaakt om in de nabije toekomst uit te pakken met exclusieve programma’s en documentaires. Voor 6.99 euro per maand is Disney+ goedkoper dan belangrijkste concurrent Netflix.

Om de lancering te vieren werden er in Gent, Brussel, Luik, Charleroi en Antwerpen muurschilderingen aangebracht, gebaseerd op de vijf legendarische merken (Pixar, Disney, Marvel, Star Wars en National Geographic). Aan de Leopoldplaats, verscholen boven het gebouw van de Burgerij, toverde artiest Toon van Ishoven een fraai portret van Mando en The Child, personages uit een gloednieuwe serie.

“Ik ben best tevreden met het resultaat”, glundert de artiest. “Jammer dat het binnenkort weer verdwijnt, maar dat wist ik natuurlijk op voorhand. Het is een commerciële muur die ook voor allerlei andere projecten wordt gebruikt. Het bracht heel wat emoties los bij de mensen, en ook op Instagram kwam er voldoende respons. Via de connecties van Wallin, een organisatie uit Gent die bemiddelt tussen artiesten en opdrachtgevers, kwam mijn werk in een wereldwijde selectie van beste graffitiwerken van de maand september terecht.”

De blinkende helm

“Het project van Disney+ was enorm commercieel, waardoor ik lang getwijfeld heb. Ik vreesde voor mijn vrijheid bij het realiseren van de opdracht. Op vlak van compositie kreeg ik wel carte blanche, waardoor ik mijn favoriete stijl kon toepassen: een soort 3D-effect dat de illusie schept dat iets echt uit de muur komt. Uiteraard heb ik wel eerst mijn ontwerpen moeten laten goedkeuren door de opdrachtgevers en ook het onderwerp stond al vast”, verklapt van Ishoven.

“The Mandalorian serie had ik nog nooit gezien, maar ik had er wel al veel over gehoord. De wereld van Star Wars fascineert me omdat er vooral op visueel vlak heel wat interessante componenten aanwezig zijn. De blinkende helm van het hoofdpersonage bijvoorbeeld, want ik werk graag realistisch waardoor glinsterende vlakken dankbaar zijn om een bepaald effect te creëren.”

Matthias Schoenaerts vervangen

“In het begin was er meteen sprake van miscommunicatie tussen beide partijen”, zucht van Ishoven. “Disney+ vroeg een portret van Baby Yoda en net nadat ik die ontwerpen had ingediend, kwamen ze met de voorwaarde dat ook The Mandalorian zelf er bij moest. Voor mijn schetsen heb ik zowel een pop van Baby Yoda als een kleine buste van The Mandalorian gekocht. Aanzicht en lichtinval zijn immens belangrijk in dit vak. Ik had een aanzicht van onderuit nodig omdat je in Antwerpen op een gelijkaardige manier naar onze kunstmuur kijkt. Daarom heb ik met het juiste licht en perspectief mijn nieuwe speeltjes gefotografeerd. Als een opdrachtgever strenge eisen opstelt, dan volstaan afbeeldingen van Google niet.”

“Tijdens het schilderen genoot ik productieondersteuning. Dat wil zeggen dat niet alleen de stellingen werden op- en afgebroken, maar dat ook de nodige verf klaarlag. Voor mijn aankomst hebben ze de muur ook volledig wit geschilderd omdat het werk van Netflix met Vlaams acteur Matthias Schoenaerts er nog pronkte.”

Net zoals het onderwerp lag de locatie al op voorhand vast: “Ik was enorm tevreden met de Leopoldplaats, want het heeft een uitstekende ligging. Een plein met relatief rustig verkeer en centraal gelegen in de stad. Vooral de vlakke muur was als artiest een cruciale factor. Je kan er beter op detailleren dan op een bakstenen wand.’

Manda wat?

The Mandalorian is een Star Wars-spinoffreeks en tevens ook het eerste grote succes van streamingdienst Disney+. Een verslavende serie over een bountyhunter die op criminelen jaagt tot hij op een snoezig wezen met bizarre krachten stuit. De hype rond Baby Yoda kent zijn vervolg op 30 oktober want dan komt ook het langverwachte tweede seizoen online.