Waasland-Beveren journalist

Waar is Club Brugge-aanvoerder Ruud Vormer gebleven in de televisiestudio van Extra Time? En waarom brengt Anderlecht een eigen podcast uit? Seppe Meul schrijft en vlogt voor Waasland-Beveren, de ploeg waar hij al jarenlang trouwe fan van is. Ondanks zijn geel-blauwe hart blijft de clubjournalist kritisch, al is zijn werkgever daar niet altijd even blij mee.

“Ik ben meteen gestart met het maken van testvideo’s. De voorzitter van Beveren vond het een sterk concept waardoor ik samen met mijn camera elke thuiswedstrijd mocht terugkomen. Een paar maanden later hebben ze me ook betrokken bij de productie van het clubmagazine van de Waaslanders. Dat begon met interviews bij supportersverenigingen, maar ondertussen schrijf ik ook columns,” blikt Seppe terug. “Ik probeerde me te spiegelen aan het YouTube-kanaal van KV Mechelen. Ik begin altijd met sfeerbeelden rond het stadion en daarna pols ik naar reacties bij de supporters. Het enthousiasme aan de Freethiel is nog steeds groot. Bij belangrijke wedstrijden komen de hoge kijkcijfers terug.”

Op zijn acht jaar volgde hij al wedstrijden van het toenmalige KSK Beveren. Ondanks zijn geel-blauwe hart probeert Seppe objectief te blijven: “Ik ben een groot supporter van de club, maar als het slecht gaat, probeer ik dat ook te zeggen. Door mijn kritische aanpak ben ik al enkele keren op de vingers getikt door het bestuur.”

Traditionele journalistiek op snelheid gepakt 

Seppe ziet dat het belang van mediateams in stijgende lijn is: “Anderlecht bracht vandaag een eigen podcast uit. Ik ben er quasi zeker van dat volgende maand alle eersteklassers er één hebben. Elke ploeg heeft over een paar maanden een eigen mediateam. Dat wordt één van de belangrijkste inkomsten bij een club.”

Volgens de ‘Freethiel vlogger’ (zo heet zijn kanaal op YouTube) heeft dat alles met het commerciële gegeven binnenin een club te maken: “Een club is een bedrijf. Je wilt blijven groeien en daarvoor heb je steeds nieuwe supporters nodig. Die bereik je tegenwoordig via digitale wegen. Vooral Club Brugge, Anderlecht en Genk lijken die boodschap begrepen te hebben.” Het verschil met de traditionele journalistiek zit volgens hem in de snelheid waarmee ploegen handelen: “Clubs publiceren stukken heet van de naald. De video’s die je in de kleedkamer ziet? No way dat een krant zoals Het Nieuwsblad dat kan verwezenlijken. Een club kan haar supporters dat wel aanbieden. Ze zullen dus altijd een straatlengte voorliggen op de traditionele journalistiek.”

Uitnodiging Frank Raes & co

Seppe begrijpt de vergelijking met een verdoken vorm van censuur: “Topploegen hebben massaal geïnvesteerd in mediateams. Ondertussen zijn ze dus onafhankelijk genoeg. Voor Club Brugge is het niet meer nodig dat Ruud Vormer wordt uitgenodigd in de talkshow Extra Time. Vroeger hadden ze die exposure nodig, maar voor de G5 is de pers niet meer belangrijk. Maar als Waasland-Beveren-coach Nicky Hayen wordt uitgenodigd aan de tafel van Frank Raes is dat een cadeau.”