owned media

Toptransfer bij KRC Genk! Deze keer geen nieuwe technisch onderlegde speler in de Luminus Arena, wel een bekend VTM-en Play Sports presentator. Peter Morren wordt de nieuwe pers- en media manager van de Limburgers. Wat kan een voetbalploeg in hemelsnaam met een journalist?

Voetbalploegen worden gezien als een merk dat een sterk imago moet opbouwen om zijn inkomstenbronnen te maximaliseren. In het verleden lag de focus vooral op ticketverkoop, sponsoring en merchandising, maar de afgelopen jaren hebben clubs hun online fanbases fors zien toenemen. Europese grootmachten, maar ook Belgische topploegen zoals Club Brugge, worden dus genoodzaakt om te investeren in unieke content die aansluit bij de identiteit van de club. Het doel? Supporters aanwerven.

Boycot door Geert De Vlieger

In 2019 tekende KRC Genk een toptransfer, maar deze keer was het geen speler. VTM- en Play Sports presentator Peter Morren werd de nieuwe pers- en media manager van de Limburgers. Via sociale media proberen zij aan de hand van video reportages en artikels hun supporters een blik achter de schermen te geven. 

De komst van owned media is dus slecht nieuws voor de sportjournalistiek. Clubs interviewen hun eigen spelers en vermijden de kritische pers. Een vorm van censuur? Want je kan als onafhankelijke journalist maar beter meewerken voordat je op de zwarte lijst vliegt. Zo weigerde Anderlecht in 2019 na een wedstrijd interviews te geven aan Play Sports, de betaalzender van Telenet, nadat analist Geert de Vlieger een paars-wit verdediger met de grond gelijk had gemaakt. 

Leegte in de voetbalstudio

Ook Sporza-journalist Peter Vandenbempt stelt zich vragen in VRT-podcast De Tribune: “Werkgevers van de club geven liefst alleen nog interviews aan hun eigen mediakanalen. Het is dan ook vaak zoeken naar de journalistieke meerwaarde als clubs hun eigen personeel interviewen.”

Het is ook duidelijk dat de atleten steeds minder snel hun weg naar de televisiestudio’s vinden. Zo moet bijna elk voetbalprogramma beroep doen op ex-trainers- en voetballers.

Vincent Kompany dan toch niet zo bekend in ons land?

De toegang tot voetballers is beperkt zei ook Frank Raes in een interview met Humo: “Iemand als Vincent Kompany kan je volgen op Instagram, maar je kent hem veel minder goed dan pakweg voormalig Belgisch international Erwin Vandenbergh. Die interviewde je thuis, zo benaderbaar waren voetballers toen.”

Owned media zijn dus een probleem in de sportjournalistiek. Dat terwijl de sportsectie een steeds groter aandeel krijgt in de kranten. Journalisten gaan dus dieper moeten graven om een extra meerwaarde te vinden en de concurrenten sneller af te zijn. Lezers wachten nog steeds op hun portie entertainment. De journalist moet nu creatief leren omgaan met de beperking.